Responsabilitat penal de càrrega pública

Per enviar a l'ajuntament una factura falsa

Responsabilitat penal de càrrega pública

La tinent d'alcalde ha presentat una factura per un dinar en el bar del poble que en realitat no es va celebrar. El motiu de l'emissió de la factura no va ser altre que la compra d'un forn per a l'esmentat bar. Quins efectes penals pot tenir aquesta factura tant per a l'alcalde (que no coneixia aquesta història) com per a la tinent d'alcalde?

La conducta de presentació d'aquesta factura pot constituir diferents delictes contra la Hisenda Pública previstos en el Codi Penal:

a) Falsedat en un document mercantil (article 392 del Codi Penal). Els elements del delicte de falsedat són:

- la mutació de la veritat mitjançant qualsevol de les conductes tipificades en el dret penal;

- que aquesta alteració de la veritat afecta elements essencials del document i té prou entitat per afectar-ne l'eficàcia normal en les relacions jurídiques;

- la concurrència de la consciència i la voluntat d'alterar la realitat.

b) Prevaricació (art. 404 CP). Els requisits del delicte de prevaricació són:

- que el subjecte actiu és una autoritat o un funcionari públic;

- que la resolució dictada es considera contrària a dret, sigui perquè s'ha dictat sense tenir la competència legalment exigida, sigui perquè no s'han respectat les normes de procediment més essencials, o bé perquè la substància de la resolució contravé el que disposa la legislació vigent o suposa una desviació de poder;

- a més, per tal que constitueixi un delicte, es requereix que la il·legalitat sigui evident, patent, flagrant i clamorosa;

- que actuï conscientment, “la qual cosa no només elimina la possibilitat de comissió culposa, sinó també segurament la comissió per eventual frau” (…)”.

c) Malversació (art. 432 CP). Les característiques del delicte de malversació de capital són:

- la qualitat d'autoritat o funcionari públic de l'agent, suficient per a efectes penals amb la participació legítima en una funció pública;

- un poder públic de decisió o una detenció material del capital o dels efectes, sigui de dret o de fet, sempre que, en el primer cas, en aplicació de les seves competències, el funcionari tingui una disponibilitat material efectiva;

- el capital s'ha de considerar públic, caràcter que es reconeix per la seva pertinença al patrimoni propi de l'Administració;

- l'acció es realitza sostraient —o permetent que un altre sostregui— el que significa apropiació sense intenció de reemborsament, separant els béns del seu destí o desviant-los d'aquest;

- ànim de lucre propi o d'un tercer a qui es desvia el benefici lucratiu.

d) Responsabilitat per dèficit comptable (LO 2/1982, del Tribunal de Comptes). S'entén per "abast" el saldo deutor injustificat d'un compte o, en termes generals, l'absència de numerari o justificació en els comptes que han de retre les persones encarregades de la gestió de fons o efectes públics.

La responsabilitat de l'alcalde (qui desconeixia aquests fets) i de la tinent d'alcalde dependrà del grau de participació i coneixement dels delictes.

 

 

 


Subscriu-te a nostra newsletter